Billeder fra den virkelige verden (og lidt fra model)
Hvad er det for billeder?
Jeg tog i mine unge dage en del billeder af tog i virkeligheden. Både i sort/hvid og i farve (dia og negativ). Billederne er optaget på almindelig film og jeg har nu skannet dem, så de bedre kan anvendes.Billederne er af vekslende kvalitet, idet mine fotografiapparater ikke var den bedste kvalitet og lysmåler ikke var opfundet for mit vedkommende. Så ud fra det er de nok hæderlige, men kan måske alligevel interessante for andre end mig, da de afspejler den tid, hvor de er optaget. Desværre er en del farvenegativer skæmmede af tidens tand.
Motiver
De fleste billeder af tog er som normalt med hovedvægten på lokomotivet, og hvis man skal dømme ud fra antallet af damplokomotiver, kørte der temmelig mange af dem sidst i 1960'erne og i starten af 1970'erne, hvor mine billeder er optaget. Op igennem 1970'erne blev motiverne lidt mere blandede.Jeg var så heldig at nå at fotografere i slutningen af damp-æraen og har billeder af mange litra i almindelig drift. Der er billeder af DSB-lokomotiverne (i alfabetisk rækkefølge) C, D, E, F, H, N, P, Q, R og S.
Herudover er der billeder af OKMJ 14, NFJ III og enkelte tyske damplokomotiver.
For slet ikke at forglemme diesellokomotiver og -motorvogne som MX, MY (både svensk- og dansk-byggede), MZ, MT, MH, MO, MP og MK-FK. Lyntog er både 3- og 4-vogns tog og de nye MA-lyntog fra 1960'erne.
Og så er der privatbane, både i almindelig drift og på udflugter, da det samtidig var årene, hvor privatbaner blev nedlagt i stor stil. Men før nedlæggelsen havde de meget varieret materiel og ikke kun skinnebusser i forskellige udgaver.
Læg også mærke til ...
Men prøv at se på noget andet end selve trækkraften og se, hvordan banerne så ud med faste anlæg som signaler, bomme og det vistnok sidste rigtige led med ledvogterske (i 1966). Dette er i farver. Lidt tidligere i 1966 tog jeg et billede af en anden overkørsel i sort/hvid, men hvor leddet er åbent. Begge overkørsler lidt nord for Give.Bemærk også mængden af forskellige personvogne og godsvogne.
Opdeling af billederne
Jeg har ikke sat billederne op i emner, for hvorledes skulle jeg kunne forudsige, hvad der er interessant for den enkelte.Jeg har derfor blot opdelt dem i de år, hvor de er optaget.
Billederne er også opdelt i farve og sort/hvid, da de på denne måde kan ligge i kronologisk rækkefølge i hver gruppe. I hver gruppe er der omkring 2.000 billeder.
På billederne har jeg angivet en optagelsesdato og en beskrivelse på grundlag af mine gamle optegnelser. Jeg vil dog ikke indestå for nøjagtigheden af dem, men jeg tror, at de er ret korrekte. Der er samtidig angivet en copyright, som jeg vil bede alle om at overholde. Det er selvfølgelig ikke tilladt at fjerne denne copyright fra billederne, men se i øvrigt Om hjemmesiden.
Sådan bladrer du i billederne
Du kan altid bruge knapperne øverst i vinduerne.Hvis billederne vises på en PC med tastatur, er det muligt at bruge piltasterne højre og venstre til at blade i både indeks og billeder. Tryk på Ctrl for at skifte til første eller sidste side/billede.
Hvis du har en mus, kan du trække til højre og venstre i stedet for piltasterne. Tryk på Ctrl for at skifte til første eller sidste side/billede.
Hvis du har en smartphone eller tablet, kan du bruge fingeren til at trække til højre og venstre.
Første side på enkeltbillederne er en indholdsfortegnelse. Klik på teksten for at skifte til det tilhørende billede.
Ved visning af enkeltbilleder er det muligt at starte og stoppe et diasshow på knappen Start, hvorefter billederne skifter automatisk.
Brug din browsers zoom-funktion, hvis billederne er for store eller små.
1964 |
1965 |
1966 |
1967 |
1968 |
1969 |
1970 |
1971 |
1972 |
1973 |
1974 |
1975 |
1976 |
1977 |
1978 |
1979 |
1980 |
1981 |
1962-64 |
1965 |
1966 |
1967 |
1968 |
1969 |
1970 |
1971 |
1972 |
1973 |
1974 |
1975 |
1976 |
1977 |
1978 |
1979 |
Denne side er sidst rettet 08-01-2021